Jeż i wilk 3,14
z lisem przegrali, 159
bo królik 26
robił coś złego. 535
Układanie zdań, w których liczby liter w kolejnych wyrazach odpowiadają kolejnym cyfrom rozwinięcia dziesiętnego liczby pi , to jedno z zadań dla uczczenia Światowego Dnia Liczby Pi.
14 marca na pierwszych dwóch lekcjach uczniowie klas 4 – 6 spotkali się z matematykiem, by obchodzić święto ludolfiny. Datę święta wybrano na 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego, gdyż data „14 marca” zapisywania jest w USA (miejscu, gdzie rozpoczęto świętowanie) jako „3.14”
Wydarzenie rozpoczęło się od projekcji filmu pt. „Niewymierna liczba pi”. Następnie uczniowie dowiedzieli się kilku podstawowych wiadomości o ludolfinie oraz wysłuchali piosenki, w której muzyk wykonywał interpretację liczby pi do 31 miejsc po przecinku.
Uczniowie podzieleni na cztery grupy, wykonywali zadania. Pierwsze z nich – „sztafeta” – polegało na rozwiązaniu 5 matematycznych łamigłówek. Kolejna zabawa polegała na upleceniu pi -bransoletki z gumek w 10 kolorach, w takiej kolejności, jak kolejność odpowiadających im cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby pi. Uczniowie wzięli udział w teleturnieju „1 z 4”, w którym pytania dotyczyły zagadnień matematycznych. Później bawili się w wyszukiwanie daty swoich urodzin w rozwinięciu liczby pi. Na zakończenie drużyny układały zdania.
Wszyscy doskonale się bawili i zapamiętali, że liczba pi wynosi w przybliżeniu 3,14.